Το Μαυροβούνιο φαίνεται να χάνει σταδιακά την απήχησή του ως καλοκαιρινός προορισμός, τόσο για Αλβανούς όσο και για άλλους τουρίστες, σύμφωνα με τις τελευταίες τάσεις της φετινής τουριστικής περιόδου.
Η βασική αιτία είναι η σημαντική αύξηση του ΦΠΑ στη διαμονή, που από τις αρχές του 2024 διπλασιάστηκε, ανεβαίνοντας από 7% σε 15%. Η φορολογική αυτή μεταβολή είχε άμεσο αντίκτυπο στις τιμές των ξενοδοχείων, οδηγώντας σε αισθητή μείωση του τουριστικού ενδιαφέροντος. Σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία, μόνο στο πρώτο τρίμηνο του έτους, οι διανυκτερεύσεις τουριστών στο Μαυροβούνιο μειώθηκαν κατά 10%.
«Υπήρξε πράγματι μια αλλαγή, επειδή οι τιμές έχουν αυξηθεί. Το πρόβλημα είναι ότι στο Μαυροβούνιο δεν υπάρχει η έννοια του all-inclusive. Προσφέρεται μόνο διαμονή και ύπνος, χωρίς επιπλέον παροχές. Ως αποτέλεσμα, οι πελάτες μας μένουν μόνο 2-3 ημέρες και όχι περισσότερο, γεγονός που επηρεάζει άμεσα τον αριθμό των διανυκτερεύσεων», εξηγεί η τουριστική πράκτορας Κριστίνα Γκίναϊ.
Παράλληλα, η γενικότερη εικόνα στον τουριστικό χάρτη της περιοχής δείχνει άνοδο στις τιμές. Σύμφωνα με στοιχεία από την πλατφόρμα Airbnb, οι τιμές των καταλυμάτων κατά μήκος της Αδριατικής και του Ιονίου – από την Κροατία έως την Ελλάδα – έχουν αυξηθεί σε σχέση με πέρυσι. Ειδικότερα, στην Κροατία, οι τιμές κοντά στην παραλία κυμαίνονται από 300 έως 900 δολάρια τη βραδιά, ενώ σε παρόμοια επίπεδα κινούνται και οι τιμές σε Μαυροβούνιο, Αλβανία και Ελλάδα.
Ωστόσο, η Ελλάδα φαίνεται να κερδίζει έδαφος στις προτιμήσεις των Αλβανών για τις φετινές διακοπές.
«Η Ελλάδα διαθέτει προορισμούς πολύ κοντά στην Αλβανία. Έτσι, πολλοί επιλέγουν να ταξιδέψουν με τα δικά τους οχήματα, αποφεύγοντας τις ακριβές αεροπορικές πτήσεις της θερινής περιόδου. Η πιο δημοφιλής περιοχή παραμένει η Κέρκυρα», αναφέρει η Κλοντίνα Τσόμπο, επίσης τουριστική πράκτορας.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Ινστιτούτου Στατιστικής, μόνο κατά τη διάρκεια του περσινού καλοκαιριού καταγράφηκαν περίπου 2,2 εκατομμύρια έξοδοι Αλβανών πολιτών στο εξωτερικό, με την πλειοψηφία αυτών να σχετίζεται με ταξίδια αναψυχής.
Καθώς το κόστος και οι προσφερόμενες υπηρεσίες διαμορφώνουν τη νέα τουριστική πραγματικότητα, φαίνεται πως οι Αλβανοί επιλέγουν περισσότερο τον συνδυασμό ποιότητας, εγγύτητας και καλύτερης σχέσης τιμής-υπηρεσιών – με την Ελλάδα να προσφέρει και τα τρία.